Annons
X
Annons
X

Superaffär i bilbranschen berör 40 000 anställda

Franska biljätten PSA med märken som Peugeot och Citröen köper General Motors europeiska verksamhet som bland annat äger det krisande Opel. Affären bekräftades på måndagsmorgonen. Beskedet var väntat, enligt Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Foto: Martin Meissner/AP

Andra stora bilkoncerner har redan gjort det. Ett samgående mellan franska PSA och amerikanska General Motors (GM) europeiska del har varit på gång en tid. På måndagen bekräftades affären som värderas till 2,2 miljarder euro, närmare 21 miljarder kronor. Affären omfattar elva fabriker och omkring 40 000 anställda.

– Det här är väntat. Det ligger i tiden med konsolidering av bilfabriker för att få en mer rationell produktion, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Tyska Opel och brittiska Vauxhall har varit GM:s sorgebarn i Europa och har tampats med förluster i många år.

Annons
X

– Det är känt att Opel redovisade stora förluster förra året och att de måsta göra något. De kan inte möta framtiden med idel förluster, säger Ferdinand Dudenhöffer professor och expert på bilindustrin vid universitetet Duisburg-Essen.

Det anrika tyska märket Opel har kostat amerikanska GM omkring 15 miljarder dollar i förluster sedan 2000. Förra året gjorde Opel en förlust på 257 miljoner dollar.

– Alternativet hade varit att lägga ner helt och håller, säger Moldén.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Efter samgåendet blir koncernens kapacitet en årlig produktion på omkring 4 miljoner bilar.

    I och med att det är två stora organisationer som går ihop ser han en risk att det kommer att bli en del friställningar. Fackförbunden i Tyskland och Frankrike är starka organisationer och Moldén tycker att det ska bli intressant att se deras reaktioner på affären.

    Molden tycker att det är för tidigt att spekulera i vad som kommer att hända med varumärkena Opel och Vauxhall.

    – Det ska bli intressant att se hur de ska skilja Peugeot från Opel. I mångt och mycket tävlar de om samma kundgrupp, säger Moldén.

    Ferdinand Dudenhöffer ser en risk i att även den båda koncernerna som slås samman har en så stor exponering mot den europeiska marknaden.

    – Det har en risk i sin portfölj i och med att 70 procent av försäljningen sker mot den europeiska marknaden. De måsta snabbt få upp sina intäkter för att att kunna arbeta med att bredda sin marknad, säger han.

    PSA har genomgått stora omstruktureringar under de senaste åren och affären är ett steg för att öka på hastigheten i detta arbete, tror Dudenhöffer.

    Annons
    Annons
    Foto: Martin Meissner/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X