Annons

Intressant nyhet i VW:s nya snåla sportkombi

De yttre, synliga förändringarna är diskreta. Däremot har Volkswagen Passat blivit mer digital och fått en utökad standardutrustning.
De yttre, synliga förändringarna är diskreta. Däremot har Volkswagen Passat blivit mer digital och fått en utökad standardutrustning. Foto: Pontus Lundahl/TT

Mer digital och delvis självkörande tack vare en rad nya smarta assistanssystem. Den uppdaterade Volkswagen Passat med dieselmotor har ett riktigt bra pris och är en självklar favorit bland tjänstebilsförarna. Men för den kortväxte föraren finns det några irritationsmoment.

Publicerad

Det är lätt att förstå varför Volkswagens Passat-kombi med dieseldrift och 190 hästar under huven är en av tjänstebilsförarnas favoriter. Den är ytterst bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar.

Dessutom är den riktigt snål – bränslemätaren rör sig väldigt långsamt nedåt och jag lyckas inte göra av med ens en halv tank på färden mellan Volkswagens huvudkontor i Södertälje och sommarstugan utanför Halmstad i Halland. Snittförbrukningen lever faktiskt upp till fabrikantens uppgifter på 6,5 liter per 100 kilometer.

Ratten är numera beröringskänslig för att bilens dator ska kunna hålla koll på att föraren är alert. Framför ratten skymtar den nya Active Info Display, och framför växelspaken finns ett fack för trådlös laddning av mobiltelefonen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 7

Här syns de nya IQ Light, ledstrålkastarna som ska bidra till ökad säkerhet.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 7

Nya Volkswagen Passat är bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 7
Bild 4 av 7

Bagageutrymmet kan packas med allt från 650 till 1 769 liter gods.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 7
Foto: Volvo Bild 6 av 7
Foto: Kia Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons