X
Annons
X

Internets potential är ännu större

Politikerna i EU-parlamentet föredrar debattartiklar i tidningar, intervjuer i tv och traditionella valmöten framför bloggar och sociala medier för att nå ut till väljarna. Den slutsatsen dras i en nyligen släppt undersökning från det amerikanska kommunikationsföretaget Fleishman-Hillard.

Svarsfrekvensen är förvisso låg och några säkra sanningar går därför inte att dra. Men det finns ändå intressanta siffror. Tolv procent av ledamöterna har aldrig hört talas om Twitter. Fyra procent vet inte vad MySpace, Facebook eller Youtube är. Och var tredje politiker ser ingen mening med att skaffa sig en egen blogg.

Utifrån det perspektivet har svenska politiker kommit långt i att utnyttja nya plattformar för att nå ut med sin politik. I dag kan väljare följa så gott som varje steg politikerna tar. Miljöpartisten Zaida Catalán skriver på sitt twitter-flöde om politiska debatter och intervjuer med medier, folkpartisten Olle Schmidt berättar om hur han förröstat i Norrköping och hos vänsterpartisten Eva-Britt Svensson får man läsa om skolbesök och tågresor.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X