Annons
X
Annons
X

Internetanvändare vill inte betala

Bloggar och sociala nätverk vill väldigt få betala för. Men ganska många kan tänka sig att ge en slant för film och musik på nätet. Det visar en omfattande studie av marknadsundersökningsföretaget Nielsen.

Medieföretag, artister och andra försöker ständigt hitta nya sätt att tjäna pengar på internet. Nyligen meddelade New York Times att tidningen skulle börja ta betalt för nätnyheter.

Men för många är betaltjänster ett dött lopp. Åtminstone om man ska tro den omfattande studie som marknadsundersökningsföretaget Nielsen genomfört bland internetanvändare i 52 länder.

85 procent av deltagarna tycker att material som är gratis i dag ska förbli kostnadsfritt. Och det kommer kanske inte som någon blixt från klar himmel. Men undersökningen visar också att det finns hopp för vissa intressenter som vill tjäna pengar via nätet.

Annons
X

Många av deltagarna kan tänka sig att betala, eller har redan betalat för tjänster på nätet, som de vanligtvis köper offline. Exempel på material som deltagarna kan tänka sig att lägga pengar på är filmer, musik och spel.

En av tio har redan betalat för filmer på webben och nära hälften, 46 procent, kan tänka sig att göra det i framtiden. Musik har ännu fler, 16 procent, redan betalat för. Drygt fyra av tio kan tänka sig att göra det längre fram.

För tidningar och andra nyhetsförmedlare ser det lite mörkare ut. Deltagarna är mindre sugna på att betala för nyhetstjänster på nätet. Minst villiga är de att ge en slant för tjänster som bara finns på nätet, såsom bloggar och sociala nätverk.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Enligt undersökningen är internetanvändare i Nordamerika och Europa generellt mindre sugna på att betala för tjänster på nätet. Rapportskrivarna tror att det beror på att tillgång till ínternet är mer utbrett i dessa områden.

    ”Med tanke på att de generellt har en längre historia med internet är det troligt att de har ett starkare band till ”gratis-konceptet” än människor i andra delar av världen” skriver de i rapporten.

    Men skillnaderna är inte enorma. När det gäller musik är det till exempel 15 procent av användarna i Europa som redan betalat för det på nätet och fyra av tio kan tänka sig att göra det någon gång.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X