Annons

Intensiv styrketräning kan bromsa åldrandet

Byt ut en del av stavgången mot styrketräning med tunga vikter. Förtvinade muskler - sarkopeni - lyfts nu fram som ett lika stort hälsoproblem som benskörhet. De korta, snabba muskelfibrerna börjar tyna bort redan från 30-årsåldern. Explosiv styrketräning är det bästa sättet att bromsa åldrandet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

På ett gym i ett sjukhus på Kungsholmen i centrala Stockholm tränar Nina Brink för fullt. – Ni kanske inte tror att det är så för oss 85-åringar. Men vi måste göra det här, man blir stel och konstig annars, säger hon.

Foto: DAVID MAGNUSSON

Två gånger i veckan är Nina Brink på gymmet. Hon känner sig frisk och pigg, och tror till stor del att det beror på träningen. – Om man ramlar eller blir sjuk kanske man har krafter att fortare bli bra igen, säger hon.

Foto: DAVID MAGNUSSON

Karin Andersson och Nina Brink träffades på qigong-tävling för ett drygt decennium sedan och har varit träningskompisar sedan dess. Innan gick de båda på gruppgymnastik.

Foto: DAVID MAGNUSSON

Piprensarben och päronformad kropp är inte en ofrånkomlig del av ett naturligt åldrande. Förvisso försvinner från medelåldern mer än en procent av muskelkraften varje år, men det finns effektiva motdrag.

– Det går inte att stoppa åldrandet helt, men med rätt träning går det att bromsa så att det blir en mycket, mycket långsam process, säger Alexander Cristea vid Umeå universitet som studerat saken i sin doktorsavhandling.

Annons
Annons
Annons