X
Annons
X
Recension

Aisha & Svärdfisken Intensiv dramatik om barn som visar mod

Syskonskap, rädsla, svek och modet att göra skillnad är teman i Ibsenprisade Emma Broströms nya pjäs "Aisha", vars dramaturgi påminner om ett musikstycke. SvD:s Karin Helander fångas också av Damien Millers "Svärdfisken", om Robin som förlorat sin far på havet.

Li Engla Molnár Kronlid och Jakob Olausson i ”Aisha” på Teater De Ville.
Li Engla Molnár Kronlid och Jakob Olausson i ”Aisha” på Teater De Ville. Foto: Foto: Kamilla Kraczkowski

Årets svenska Ibsenpris tilldelades nyligen Emma Broström, en av våra mest produktiva och intressanta dramatiker, inte minst för barnscenen. Hennes barndramatik är samtida, angelägen och väjer inte för svåra eller komplexa ämnen. Ofta handlar pjäserna om saknad och längtan, men där vardagsverklighetens problem blir belysta genom fantasi och empati. I dagarna har Teater De Vill haft premiär på hennes nyskrivna mellanstadiepjäs ”Aisha” om syskonskap, rädsla, svek och modet att göra skillnad även när man är rädd.

Elvaåriga Aisha ser med förtvivlan på hur hennes storebror förändras. Han försvinner iväg, hamnar på glid, familjen står hjälplös. Aisha ger sig ut för att söka honom, ett uppdrag som visar sig vara både svårt och riskfyllt. Pjäsen är skriven för två skådespelare, som iklär sig rollerna av de bägge syskonen, föräldrarna och andra figurer som ilar förbi.

Li Engla Molnár Kronlid och Jakob Olausson i ”Aisha” på Teater De Ville.

Foto: Foto: Kamilla Kraczkowski Bild 1 av 2

Anna Wadström och Ulf Montan i ”Svärdfisken” på Riksteatern.

Foto: Sören Vilks Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X