X
Annons
X
Scen
Recension

Carmen Intensiv Carmen lyser bland skenande infall

Premium

Tyska regissören Anna Bergmann river ner, skakar om och konstruerar "Carmen" på nytt. Det är delvis bedövande bildrikt och välsjunget men ger också övermättnad, skriver Karin Helander.

Frida Österberg gör en makalöst intensiv och expressiv Carmen på Uppsala stadsteater.
Frida Österberg gör en makalöst intensiv och expressiv Carmen på Uppsala stadsteater. Foto: Sebastian Pircher

På Kulturhuset Stadsteatern satiriseras både klassiskt traditionell och postmodern teater i ”Lite lugn före stormen”. På Strindbergs Intima Teater utforskas dekonstruktion av Strindbergs ”Fadren”. Och på Uppsala stadsteater demonteras Bizets opera ”Carmen” ner till minsta ton och köttslamsa. Metateater är bara förnamnet, en sångare stoppar musiken och ifrågasätter det ”postdramatiska dravlet”. I Tobias Schwenckes intelligenta musikaliska arrangemang är Bizets musik närvarande, men får skeva, skena eller antydas. Originalet blandas med moderna klanger, jazz, elektroniska ljudbilder, dovt pulserande och en vibrerande oro.

Tyska regissören Anna Bergmann river ner, skakar om och konstruerar nytt. Det är delvis bedövande bildrikt, en visuell dramaturgi med ett flöde av braskande bilder, förbiflimrande videoprojektioner och ljuseffekter. Symboler för frihet och fångenskap, blod och närbilder. Både i bild och musik strösslar man med populärkulturella referenser och citat. Inte helt riskfritt klipper man in parodi, banaliteter och övertydligheter.

Frida Österberg gör en makalöst intensiv och expressiv Carmen på Uppsala stadsteater.

Foto: Sebastian Pircher Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X