Annons

Thomas Steinfeld:Inte vinster som är skolans problem

Foto: AntonioDiaz/TT

Av debatten att döma befinner sig skolan i ständig kris. Men den blir knappast hjälpt av ännu en reform – eller av den ihärdiga debatten om pengar till friskolor.

Under strecket
Publicerad
Foto: Drazen Zigic / TT
Foto: TT

Har det någon gång funnits en tid, efter andra världskriget, när en majoritet var nöjd med skolan? Elever, föräldrar och skolpersonal? Troligen inte. I stället verkar skolan gå från den ena krisen till den andra, från utredning till utredning, från den ena reformen till nästa. Under tiden tycks det vara en omöjlighet att tala om skolan utan att klaga över elevernas brister i rättstavning, huvudräkning och historia. Skolan tycks vara hemvist för ett oändlig elände, i Sverige liksom i Tyskland och förmodligen i de flesta industrialiserade länder.

I Sverige verkar det nu nu finnas en ny anledning att vara missnöjd med skolan. Offentliga skolor och friskolor får nämligen lika mycket pengar. De blir betalda per elev. Men medan de flesta skolor spenderar alla inkomster så går en del privatägda friskolor med vinst. Då förvandlas offentliga medel till privata tillgångar. Sådant sker visserligen i många branscher, inom sjukvården till exempel, eller i form av de konsultarbeten som de flesta statliga institutioner är beroende av. När det gäller skolan verkar privatiseringen dock väcka ett alldeles särskilt motstånd. Man ska inte tjäna pengar på bildning, påstår den företagsägda skolans motståndare.

Annons
Annons
Annons