Annons

Emma Frans:Inte självklart att spola mjölken helt

Oatly för ett marknadsföringskrig mot Arla.
Oatly för ett marknadsföringskrig mot Arla. Foto: Emma-Sofia Olsson

I en uppmärksammad reklamkampanj uppmanas vi att ”spola mjölken”. Enligt företaget bakom budskapet kan vi minska vårt utsläpp av växthusgaser med 75 procent genom att byta till havredryck. Finns det fog för det påståendet?

Under strecket
Publicerad

”Spola kröken”-kampanjen pågick 1971–1988.

Foto: TT Bild 1 av 2

”Spola mjölken”-kampanjen har väckt reaktioner hösten 2019.

Foto: Oatley Bild 2 av 2

”Spola mjölken”, havredryckföretaget Oatlys uppmärksammade reklamslogan, anspelar på den klassiska informationskampanjen ”Spola kröken” som syftade till att få svenskarna att dricka mindre alkohol. Nu handlar det istället om att vi bör avstå komjölken, men Oatlys reklamkampanj har fått en hel del kritik från exempelvis svenska mjölkproducenter.

Kritiken handlar bland annat om att marknadsföringen inte går ut på att framhäva den egna produkten utan att den istället uppmanar oss att avstå en annan. Oatly uppger självt att man vill göra allmänheten uppmärksam på klimatfördelarna med att äta en växtbaserad kost och avstå födoämnen från djurriket, inklusive mejeriprodukter.

Annons
Annons
Annons