Emma Frans:Inte självklart att spola mjölken helt

Emma Frans
Oatly för ett marknadsföringskrig mot Arla.
Oatly för ett marknadsföringskrig mot Arla. Foto: Emma-Sofia Olsson

I en uppmärksammad reklamkampanj uppmanas vi att ”spola mjölken”. Enligt företaget bakom budskapet kan vi minska vårt utsläpp av växthusgaser med 75 procent genom att byta till havredryck. Finns det fog för det påståendet?

Under strecket
Publicerad
”Spola kröken”-kampanjen pågick 1971–1988.

”Spola kröken”-kampanjen pågick 1971–1988.

Foto: TT
”Spola mjölken”-kampanjen har väckt reaktioner hösten 2019.

”Spola mjölken”-kampanjen har väckt reaktioner hösten 2019.

Foto: Oatley
Annons

”Spola mjölken”, havredryckföretaget Oatlys uppmärksammade reklamslogan, anspelar på den klassiska informationskampanjen ”Spola kröken” som syftade till att få svenskarna att dricka mindre alkohol. Nu handlar det istället om att vi bör avstå komjölken, men Oatlys reklamkampanj har fått en hel del kritik från exempelvis svenska mjölkproducenter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons