Annons
Recension

Rayman fiesta runInte originellt men väldigt kul

Foto: UBISOFT
Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Rayman springer. Han springer som en mobilspelens Forrest Gump. Han springer som om livet hängde på en skör tråd – som i sin tur dinglade över en utsökt mexikansk chiligryta. Vilket det ibland gör.

När plattformsspelet ”Rayman fiesta run” följer upp det redan utmärkta ”Jungle run” är det inte revolution på gång – det är affärer som vanligt. Utöver nya världar och akrobatkonster är grundreceptet detsamma. Och precis som mobilspelen ”Canabalt” och ”Mega run” är ”Rayman fiesta run” medveten om att det bästa sättet att förstöra ett plattformsspel med pekskärm är att tvinga in ett virtuellt styrkors. Därför springer Rayman tills han stupar – vare sig du vill det eller inte. För att nå mållinjen måste du istället hoppa, slå och sväva dig fram med kattlika reflexer. Det är ett upplägg som står och faller på kreativ bandesign. Lyckligtvis är ”Fiesta run” proppfull av snillrika löpbanor med både genvägar och senvägar.

Annons
Annons
Annons