Inte längre pappas flicka

Direkt från Guldbaggegalan for maria Kullle hem till Helsingborgs stadsteater och rollen som Askungens döda mamma.
Direkt från Guldbaggegalan for maria Kullle hem till Helsingborgs stadsteater och rollen som Askungens döda mamma.
Under strecket
Publicerad
Annons

Första natten hade hon honom i sängen. Det gick bra, hotellet hade breda dubbelsängar så de behövde inte trängas. Nu ligger han i en ICA-kasse i bilen, väl gömd på det grusiga golvet. Om en stund kommer Maria Kulle att lyfta upp honom med varliga händer, stolt som en nyförlöst mamma, och jag kommer att nicka och hålla med - och ljuga så det skvätter - att visst, jo då, nog är han väldigt vacker.
Eller grann, som man säger i Skåne.
Det handlar om Guldbaggen och om Sveriges bästa kvinnliga skådespelerska. Åtminstone just nu. I måndags mottog en jublande, glädjegråtande Maria Kulle sin bagge för rollen som Anna Landin i Killing-gängets Fyra nyanser av brunt. Eller om vi ska använda andra ord: för den mest sammanbitna äktenskapslyckan inom svensk filmkonst år 2004. Anna Landin från skånska Bjärred vet nämligen sin plats och röker snällt under köksfläkten - tills hennes man smådjurskremeraren Christer, spelad av Robert Gustafsson, blir halvt ihjälbränd i sin ugn. Då biter hon ihop tänderna och slår fast: vi
har haft lust i några år, nu kommer nöden.
Sedan blir det ännu värre. Som när terapeuten råder dem att värna om den närhet som de aldrig har haft och hon kliver ner till sin man i bubbelbadet. Beslutsam. Iförd präktig baddräkt.
Det är då man vill skratta. Eller storgråta.

– Precis så kände jag när jag läste manuset första gången. Det var så bra, så drabbande, att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta.

Annons
Annons
Annons