Inte längre ”hårda bud” i Mellerud

”I love Hjo” eller ”Hårda bud i Mellerud” - merparten av landets kommuner har under någon period använt klatschiga slogans för att locka turister och inflyttande. Frågan är dock hur väl parollerna fungerat? Nu sneglar nämligen allt fler kommuner mot värdeord och visioner.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Du kanske har sett dem på vägskyltar, broschyrer och vykort. Nästan varje kommun är förknippade med en mer eller mindre officiella slogan som ”Lerum, mer än du tror” och ”Trosa - världens ände”.

– Vi är ganska ensamma om det i Sverige. Det finns ju New York - ”the big apple” och liknande men här har även landsbygdskommunerna ofta en slogan, säger Svante Ekberg, en av författarna till boken ”Var femte invånare är en häst” som handlar om drygt 260 kommunslogans och historierna bakom.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons