Inte illa pinkat – offentlig konst ska bråka

Släktingar och allmänhet upprörs över en skulptur i Växjö som heter ”Pissed Elin”, som är tänkt som en hyllning till författaren Elin Wägner. Kristoffer Leandoer ser en debatt om offentlig konst som gått i stå.

Publicerad
Författaren Elin Wägner (1882–1949) och konstverket som är tänkt som en hyllning till henne.

Författaren Elin Wägner (1882–1949) och konstverket som är tänkt som en hyllning till henne.

Foto: IBL/Växjö kommun
Annons

Skulpturen är tre meter hög, står på pennskaftslika ben och är tänkt att kissa med uppdragna kjolar ut i Växjösjön i en förening av kretsloppstänkande och oblygt utåtriktad feminism. Konstnären heter Sara Möller, konstverket är gjort på uppdrag av Växjö kommun som en hyllning till författaren, feministen, pacifisten, miljöpionjären och akademiledamoten Elin Wägner (1882–1949) och heter ”Pissed Elin”. Den 25 mars ska skulpturen få sin försenade invigning efter att ha övervintrat i ett kommunalt garage då beställarna fått kalla fötter.

Debatter om det offentliga rummet och dess konstnärliga utsmyckning tycks ofta följa ett färdigskrivet manus med roller som Den Kompromisslösa Konstnären, Den Upprörda Allmänheten, Den Undanglidande Politikern. Den massmediala dramaturgin är fastställd på förhand och replikerna är välkända: ”Ska det här föreställa konst?”, ”Jag kan inte backa från min vision”, ”Vi vill resonera oss fram till en lösning som alla tycker är bra”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons