Annons
X
Annons
X

Inte ens Ahlgrens kan trolla fram kunder

Regeringen ger en hjälp­ande hand medan socialdemokraterna öppnar för statligt ägande av Volvo och Saab. Hur många miljarder är Mona Sahlin beredd att förlora?

Svensk bilindustri har bara en säker vinnare. Sveriges mest köpta bil är Ahlgrens. Annars är det dystert. Strukturkris (det tillverkas för många ­bilar) och konjunkturkris (ja, ni vet) har tvingat branschen till global tvärnit. För Volvo och Saab finns det risk för en krasch.

Ska två svenska industriella flaggskepp gå i putten och med dem kanske upp mot 100000 jobb?

Vi vet inte. Men det vore både politiskt självmord för regeringen och fel i sak att inte hjälpa till för att bidra till företagens överlevnad. Att ge efter för krav om att staten ska gå in som ”tillfällig” ägare är ­däremot att passera en gräns som inte bör överträdas.

Annons
X

Prognosen för Volvo ser ljusare ut än för Saab, men i dagsläget är det omöjligt att sia om utgången. Det är inte ens säkert att ägarna Ford och GM verkligen vill göra sig av med ”våra” klenoder, än mindre vad en försäljning konkret får för konsekvenser.

Men vi vet några saker. En är att det kommer att dröja innan vi vet. Affärsplaner och stödåtgärder ska klaras ut. Julen blir alltså inte ­rolig för bilindustrifolket, men det betyder inte att tomten uteblir i år.

Inom EU finslipas den så kallade Barossoplanen för att få den europiska bilindustrin på hjul igen. Inom ramen för Europeiska investeringsbanken diskuteras garantilån. Den svenska regeringen har redan anslagit 450 miljoner kronor i forskning och utveckling och det kan bli mer. Det jobbas på. ­Därför bör det inte heller vara aktuellt att spä på krisen genom att lägga nya pålagor på bilismen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vi vet också att föreställningar om att ­staten med något slags magiska automatik ska kunna rädda företagen just är magi. Utan sugna bilköpare kan Maud Olofsson ligga i som en bäver utan att det hjälper: hon kan inte trolla fram kunder ur hatten som Joe Labero får fram kaniner. Näringsministern gjorde alltså rätt som igår igen klart avvisade tanken på statligt ägande.

    Innan socialdemokraterna fortsätter att driva ägarfrågan bör Mona Sahlin klargöra hur mycket av skattebetalarnas pengar som hon är beredd att förlora på affären. Eller finns det inte någon bortre gräns? Utan klara besked är s fordonspolitik lika lätt­tuggad som en skär skumbil, men den ­smakar inte lika bra.

    Istället för sockersöt populism som skapar felaktiga förväntningar om politiska trollerikonster måste fokus ligga på vad som faktiskt är möjligt och rimligt att göra med politiska medel. Trollspö funkar inte, utan det kommer att krävas gott hantverk och lite tur.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X