Annons

Inte acceptabelt att skolor könssegregerar

Det är oacceptabelt att kön spelar roll för hur flickor och pojkar blir bemötta i skolan. Både i förskolan och ända upp i gymnasiet spelar det roll vilket kön en elev har. Var är kritiken mot skolor som aktivt könsdiskriminerar sina elever? undrar ungdomspolitikerna Petter Isoz och Emma Eriksson.

Publicerad
Flera skolor har könssegregared idrott, vilket borde leda till kritik från Skolinspektionen, skriver artikelförfattarna.
Flera skolor har könssegregared idrott, vilket borde leda till kritik från Skolinspektionen, skriver artikelförfattarna. Foto: ERIK G SVENSSON/SCANPIX

Entydig forskning visar att elever på förskolor och skolor i Sverige idag behandlas olika beroende på vad de har för kön. Konsekvensanalysen av särbehandlingen som forskare redovisar är oroväckande. Till exempel kollektiviseras pojkar in i termen ”typiska pojkar” som förskollärarna ofta uttrycker inför gruppen, och pojkarna får generellt sett betydligt mer uppmärksamhet och även mer tillrättavisningar när de beter sig bråkigt. Med flickorna är det tvärt om – de placeras ofta jämte de ”typiska pojkarna” för att bringa lugn i gruppen – ”stötdämpare” som en forskare kallar dem. Problematiken kvarstår dock ända upp i högstadiet och gymnasiet.

Flera skolor har könssegregared idrott, vilket borde leda till kritik från Skolinspektionen, skriver artikelförfattarna.

Foto: ERIK G SVENSSON/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons