Annons

”Insyn i välfärdens företag är redan god”

Andreas Åström och Caroline af Ugglas.
Andreas Åström och Caroline af Ugglas. Foto: Pressbilder

Ett införande av offentlighetsprincipen för välfärdsföretag tar resurser från kärnuppgiften, att ge god service med bra kvalitet. Det skriver Andreas Åström, Almega, och Caroline af Ugglas, Svenskt Näringsliv, i en slutreplik.

Under strecket
Publicerad

Almega och Svenskt Näringsliv argumenterade nyligen i en debattartikel på SvD Debatt för att likvärdiga villkor mellan offentliga utförare och välfärdsföretag inte bör vara helt identiska, det finns skillnader som måste beaktas. Till exempel råder statens egna bolag inte under offentlighetsprincipen. Ulrika Hyllert på Journalistförbundet har en delvis annan uppfattning och anser att offentlighetsprincipen ska omfatta även välfärdsföretag.

Branscher som levererar välfärdstjänster har länge gått i bräschen för ökad transparens och för tydliga regelverk för att bedriva verksamhet. Öppenhet är viktigt för näringslivet och ett fundament för att bygga förtroende hos medborgarna. Men verktygen måste vara proportionerliga. Att överreglera branscher och företag skapar sämre möjligheter att växa och en risk för att välfärdstjänsterna i framtiden inte räcker till alla som är i behov av det. Hela välfärdssektorn behöver växa då vi till exempel glädjande nog lever längre vilket också kräver mer resurser.

Annons
Annons
Annons