Annons
Analys

Malin Ekman:"Instant articles" är ett moment 22 för publicisterna

När Facebooks “instant articles” lanserades förra året besannades farhågan om att Facebook avsåg bli hela världens nyhetsmedium. Tjänsten ställer publicisterna inför ett vägval, skriver SvD:s Malin Ekman.

Under strecket
Publicerad

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Foto: Manu Fernandez/AP Bild 1 av 1

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Foto: Manu Fernandez/AP Bild 1 av 1
Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Foto: Manu Fernandez/AP

**Den större, **och väldokumenterade, planen var att bli ett slags internets startsida, liksom Google en plattform för allt. För det krävdes mer av användarnas tid. Ett sätt att erhålla den var att samla nyhetsmediernas innehåll på den egna plattformen i stället för att länka till det.

Annons
Annons
Annons