Annons
Kommentar

Margit Richert:Instafeminister säljer ut sig för ”content”

Cissi Wallin är åtalad för grovt förtal mot journalisten Fredrik Virtanen, och fejkanklagelserna haglar över Linnéa Claeson.
Cissi Wallin är åtalad för grovt förtal mot journalisten Fredrik Virtanen, och fejkanklagelserna haglar över Linnéa Claeson. Foto: Karin Törnblom/TT

Cissi Wallin åtalas för grovt förtal mot journalisten Fredrik Virtanen och över ultrafeministen Linnéa Claeson haglar plagiat- och fejkanklagelserna. Instagramfeministerna har gjort sig till slavar i contentfabriken, alltmedan den mörka verkligheten pågår.

Under strecket
Publicerad

Cissi Wallin är åtalad för grovt förtal sedan hon på sitt Instagramkonto pekade ut journalisten Fredrik Virtanen som våldtäktsman.

Foto: Fredrik Persson/TTBild 1 av 1

Instagramfeminismen är i blåsväder. Igen. Snart faller förtalsdomen över Gardet-profilen Cissi Wallin, och den färgglada handbollsspelaren och ultrafeministen Linnéa Claeson ifrågasätts allt mer öppet: hur många sexuella trakasserier är det egentligen möjligt att utsättas för? Plagiat- och fejkanklagelserna haglar, och nu är det kris för fjärde vågens feminism. Eller?

Det här är atomiseringens tid. I ett samhälle där individen är det enda som existerar blir alla konsumenter, kunder och följare. Eller, i toppen av näringskedjan, personliga varumärken. För att flyta överst i algoritmernas ljumma mjölk krävs content, ett begrepp som till och med mediehusen anammat. Innehåll, på ren svenska.

Annons
Annons
Annons