X
Annons
X
Recension

Frida Orupabo "Two-thirds pleasure" Instagram förde henne till toppen av konstvärlden

Hon har gjort projekt med Beyoncé och Jay-Z och visar just nu figurer skapade av bearbetade koloniala arkivbilder i Stockholm. Den norska konstnären Frida Orupabo var socialarbetare i Oslo när hon uppmärksammades genom sitt Instagramkonto.

Frida Orupabo. Foto: Nick Harvey/IBL
Läs mer om Höstens konstutställningar 2018

Frida Orupabos collagefigurer hänger glest i den galleritypiskt skarpt upplysta, kritvita lokalen. Det är kvinnan, den svarta kvinnan; den icke-vita, icke-mannen, modern/mamman vi möter i utställningen ”Two-thirds pleasure”. Collagen är gjorda av fotografier som den norska konstnären förstorat, skrivit ut, klippt delar av och satt ihop med påsnitar. En del fotografier är från familjens album, andra är från kolonialtidens Nigeria, Orupabos pappas hemland.

Jag har vaga minnen av att som barn själv tillverka figurer av papper och påsnitar. Jag minns dem med tippande huvuden, resultatet blev sladdrigt, dockorna undergivna med slappt hängande ben som darrade till av minsta beröring.

Frida Orupabo, ”Untitled”, 2018, installationsvy på Galerie Nordenhake.

Foto: Carl Henrik Tillberg/Galerie Nordenhake Bild 1 av 4

Frida Orupabo, ”Untitled”, 2018.

Foto: Carl Henrik Tillberg/Galerie Nordenhake Bild 2 av 4

Frida Orupabo, ”Untitled”, 2018.

Foto: Carl Henrik Tillberg/Galerie Nordenhake Bild 3 av 4

Frida Orupabo, ”Untitled”, 2018.

Foto: Carl Henrik Tillberg/Galerie Nordenhake Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X