Annons

Inspelade ”bekännelser” visas av Kina-tv i Europa

Den före detta Reuters-journalisten Peter Humphrey tvingades ”erkänna” i kinesisk tv, vilket också sändes i Storbritannien.
Den före detta Reuters-journalisten Peter Humphrey tvingades ”erkänna” i kinesisk tv, vilket också sändes i Storbritannien. Foto: Frank Augstein/TT

Hur länge ska det internationella samfundet tillåta att kinesisk tv systematiskt kränker och förnedrar människor genom att sända framtvingade ”erkännanden”? Det frågar sig Kurdo Baksi efter att ha mött den brittiske journalisten Peter Humphrey, ett av propagandakanalens offer.

Under strecket
Publicerad

Peter Humphrey höll en presskonferens den 23 november i samband med att han anmälde kinesiska CCTV till den brittiska motsvarigheten till Granskningsnämnden.

Foto: Frank Augstein/TT Bild 1 av 2

Gui Minhai i den kinesiska tv-kanalen CCTV.

Bild 2 av 2

Föreställ dig att en "misstänkt" svensk regimkritiker släpas in till en tv-studio där Rapports ankare Lisbeth Åkerman sitter. Hon tvingar den "misstänkte" att erkänna att han öppet kritiserat statsminister Stefan Löfven och nu ber han, enligt ett färdigt manus, Löfven och svenska folket om förlåtelse i direktsändning.

En omöjlighet i Sverige. Men inte i Kina.

Annons
Annons
Annons