Inget tekniskt försprång – men Audi är snyggast

Audi byggs på samma elbilsplattform som koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq.
Audi byggs på samma elbilsplattform som koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq. Foto: Pontus Lundahl/TT

Efter de elektrifierade miljonbilarna e-tron och e-tron GT lanserar Audi ett mer folkligt alternativ. Q4 e-tron spås bli märkets mest sålda modell i Sverige nästa år. Men frågan är om det inte är dags att uppdatera sloganen ”Försprång genom teknik” till ”Försprång genom design”?

Under strecket
Publicerad
Interiör från baksätet.

Interiör från baksätet.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Interiör från bagageutrymmet.

Interiör från bagageutrymmet.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Förrplatsen.

Förrplatsen.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

Vi bekantar oss med Q4 e-tron under en timmes provkörning från Djurgården till Lidingö i Stockholm. Om du känner igen dimensionerna beror det på att koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq bygger på samma elbilsplattform. Trillingarna delar alltså teknik och komponenter – vilket innebär att batteristorlek, laddtider och prestanda är i stort sett likadana.

På plats finns också Sportback-modellen som stjäl showen. Det är en Q4 e-tron med sluttande taklinje. Takhöjden i baksätet är 2,4 centimeter lägre än i den vanliga versionen – men min kollega som mäter 176 centimeter har fortfarande luft över huvudet. Till skillnad från vad man kan tro har denna version större bagageutrymme under insynsskyddet än vanliga Q4 e-tron. De mer sensuella linjerna kostar 18 100 kronor extra men bidrar även till ett lägre luftmotstånd som ger ytterligare 12 kilometers räckvidd.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons