Annons

Maria Ludvigsson:Inget är svenskt utom möjligen SAS reklamfilmer

Smörrebröd är alltså inte danska. Men lika goda ändå.
Smörrebröd är alltså inte danska. Men lika goda ändå. Foto: Malin Bonde

Jo svenskhet finns. I språket.

Under strecket
Publicerad

Det största problemet med SAS är varken det nonchalanta kundbemötandet eller bolagets taffliga reklamkampanjer. Det är ägar-formen. Flygbolaget ägs till 29,6 procent av svenska och danska staten. (Som svensk medborgare är man 14,82 procents flygbolagsdelägare, men kan varken avyttra eller välja annan investeringsform.) Det finns inte en enda anledning för stater att äga flygbolag.

SAS marknadsföringssatsning tog nyligen form i en kort film om Skandinavien. Mer precist i vad Skandinavien inte är. Ett udda grepp även för marknadsförare. Hur kreatörerna kom fram till att detta skulle stärka aktieägarnas värde på sina utlånade slantar vet för stunden ingen. (En rimlig fråga till manusförfattarna är hur varje bakverk, varje egenhet, varje uppfinning, varje tradition som i filmen förklaras vara icke-skandinavisk ändå tycks ha ett ursprung. Som om alla andra länder har något genuint eget utom de skandinaviska länderna.)

Annons
Annons
Annons