Ingen tunnelbana utan nya bostäder

Stockholms befolkning växer med två fullsatta SL-bussar per dag. Bilköerna blir längre och trycket i kollektivtrafiken högre – något som ska åtgärdas med ny tunnelbana. Regeringen går in som medfinansiär men kräver 40000 nya bostäder som motprestation. Frågan är bara om det räcker.

Under strecket
Publicerad
COLOURBOX
Foto: COLOURBOX
Annons

De samhällsekonomiska kalkylerna visade att en tunnelbana aldrig skulle bli lönsam i en sådan liten stad som Stockholm. Men borgarrådet Yngve Larsson hade sneglat på Berlins Untergrundbahn och hade liknande visioner på hemmaplan.

1941 fattades beslut om en fullskalig tunnelbana åt de då runt 600000 stockholmarna. Första spadtaget togs 1944 och tunnelbanans gröna linje blev den första, för att sedan följas av röd och blå. Sedan 70-talet har byggandet helt stått still med undantag av förlängningen med 1,5 kilometer räls mellan Bagarmossen och Skarpnäck 1994.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons