X
Annons
X

Ingen raket – men här är elbilen som kan bli folklig

Volkswagen har givit hela familjen Golf en vitamininjektion våren 2017. Mest intressant är den eldrivna versionen – den ska klara 20 mil mellan laddningarna. Åtminstone när det inte är alltför kallt ute.

Den el- och hybriddrivna versionen av Golf känns igen på blå dekor i strålkastarna samt främre positionsljus med formen av ”parenteser”.
Den el- och hybriddrivna versionen av Golf känns igen på blå dekor i strålkastarna samt främre positionsljus med formen av ”parenteser”. Foto: Eric Lund/TT

På senare tid har frågorna jag får från nyfikna men inte påtagligt bilintresserade personer skiftat fokus. Tidigare handlade undringarna ofta om Volkswagenskandalen, om man ska välja en bensin- eller dieselbil, eller kort och gott "vilken bil ska jag köpa?"

Den el- och hybriddrivna versionen av Golf känns igen på blå dekor i strålkastarna samt främre positionsljus med formen av ”parenteser”.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 12

Blå dekor och ett diskret emblem avslöjar elbilen. BMW har gjort precis tvärtom medsin elbil – i3 är en specialare inifrån och ut och ser inte ut som någon annan BMW.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 12

En färgskärm i stället för traditionella instrument kostar 4 700 kronor extra och ger både överskådlig och riklig information.

Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 12

Framstolarna är inte de mest komfortabla, sportstolar säljs bara i kombination med läderklädsel för totalt 22 900 kronor.

Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 12

Baksätet har god komfort för bilens storlek, inte minst ger den rätvinkliga bakdelen bra huvudutrymme.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 12

Utvändigt skiljer sig knappt e-Golf från sina förbränningsmotorsyskon, men under motorhuven är det en elmotor som huserar. Batteriet ligger under baksätet.

Foto: Eric Lund/TT Bild 6 av 12

Navigationssystem ingår i e-Golf och förarmiljön är exemplariskt välordnad.

Foto: Eric Lund/TT Bild 7 av 12

Vardagspackningen ryms, men hundburen och semesterpackningen (för fyra personer) får stanna hemma. Batteripacket stjäl extrautrymmet under bagagerumsgolvet. Tänk om e-Golf fanns med kombikaross.

Foto: Eric Lund/TT Bild 8 av 12
Bild 9 av 12

Hela Golffamiljen har piffats upp en smula på sistone.

Foto: Eric Lund/TT Bild 10 av 12
Foto: BMW Bild 11 av 12
Foto: Nissan Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X