Ingen Moss för Gina Tricot

Gina Tricots försäljning ökade med över 50 procent till 625 miljoner kronor 2005. Uppstickarkedjan räknar med att växa lika mycket 2006 och ökar reklamköpen i samma takt. Under våren lanseras ett nytt, okänt, reklamansikte. Gina Tricot väljer medvetet bort kändisarna.

Under strecket
Publicerad
Annons

Gina Tricot som är en konkurrent både till H&M, JC och Lindex i det lägre prissegmentet, har växt rekordsnabbt de senaste åren. Under 2005 öppnade familjeföretaget 18 nya butiker och ökade omsättningen från 400 till 625 miljoner kronor. Resultatet före skatt hamnade på 75 miljoner kronor 2005, enligt bolaget.

En konsekvent reklamstrategi där samma modell, har varit kedjans ansikte sedan 2001, är en viktig del i framgången. Men efter fem år bryter Gina Tricot samarbetet med norskan Pernille Holmboe, som under hösten även synts i konkurrenten H&M:s Rowells-katalog. Den nya modellen är från Sydafrika, och inget känt ansikte i Sverige.

Annons
Annons
Annons