Annons
Krönika

Lisa Holm:Ingen kan förneka att han slog sin fru

Under strecket
Publicerad

När man har utnyttjat någon typ av kundtjänst eller teknisk support får man ibland frågan: ”Hur sannolikt är det på en skala från 0 till 10, där 0 är inte alls sannolikt och 10 är mycket sannolikt, att du skulle rekommendera [aktuellt företag] till en vän eller kollega?” Personligen blir jag helt ställd av frågan och brukar låta bli att svara. Svaret är nämligen alltid noll. I mitt sociala liv har jag aldrig varit så utblottad på intressanta samtalsämnen att jag har behövt ta upp vilken mobiloperatör, hotellbokningstjänst eller bank jag råkar anlita. Samtidigt får jag dåligt samvete, för jag inser att frågan egentligen avser om jag är nöjd med den service jag har fått, och det är jag för det mesta.

Problemet är att frågan bygger på en presupposition, ett förgivettagande av en viss sanning. Frågeställaren tar för givet att om man är nöjd med en tjänst så rekommenderar man den som har bestått en med tjänsten till vänner och bekanta. Jag kan vara hur nöjd som helst, jag utsätter inte min omgivning för reklamkampanjer bara för det.

Annons
Annons
Annons