Annons

Anna Ångström:Ingen kamera kan fånga scenens unika nu

Kungliga Baletten i Alexander Ekmans ”Cacti”. Verket  ingår i en dubbelkväll som spelas på Kungliga Operan och även kan ses på Operan Play från den 14 november..
Kungliga Baletten i Alexander Ekmans ”Cacti”. Verket ingår i en dubbelkväll som spelas på Kungliga Operan och även kan ses på Operan Play från den 14 november.. Foto: Nils Emil Nylander

Utan publik ingen teaterkonst. Coronaläget tvingar oss att ompröva gamla sanningar. Men hur skickligt än scenkonst överförs till skärmen är den levande närvaron något unikt att värna om och längta till. Fem tips gives ändå till sist.

Under strecket
Publicerad

Kungliga Baletten i ”Shift” av Alexander Ekman.

Foto: Nils Emil Nylander

”Sandlådan” med bland andra Sven Wollter.

Foto: SVT

Elin Rombo i ”Prima Donna”.

Foto: Sören Vilks

David Dencik (i mitten) spelar titelrollen ”Idioten”.

Foto: Roger Stenberg

Sanna Nielsen som Fanny Brice i ”Funny girl”.

Foto: Charlotte T Stromwall

Föreställningen börjar redan i foajén. Det brukade en av mina lärare betona när jag läste teatervetenskap på Stockholms universitet. Willmar Sauter, som 1992 blev professor i teatervetenskap, ägnade 1980-talet åt publik- och receptionsforskning och publicerade sina rön i bland annat boken ”Teaterögon” (1986). Det var just publikens upplevelse av hela teaterbesöket som intresserade honom.

Utan publik ingen teaterkonst. Alla som håller på med scenkonst brukar framhålla just mötet med den levande publiken, känslan av koncentrerad närvaro i ett gemensamt rum, och hur olika responsen och laddningen kan vara från kväll till kväll med samma uppsättning.

Annons
Annons
Annons