Jenny Maria Nilsson:Ingen har fångat den amerikanska själen som Robert Frank

Robert Frank (1924–2019)
Robert Frank (1924–2019) Foto: Nancy Kaszerman/Alamy

Gatuköksbiträden, politiker, småbarn och hissflickor – människorna i mästerverket ”The Americans” är på samma gång individer och representanter för en kultur präglad av framgångsdrömmar och tragedier. I veckan avled den egenartade fotografen Robert Frank.

Under strecket
Publicerad
”Parade – Hoboken, New Jersey, 1955”, ur ”The Americans”.

”Parade – Hoboken, New Jersey, 1955”, ur ”The Americans”.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill
”Trolley – New Orleans, 1955”, ur ”The Americans”.

”Trolley – New Orleans, 1955”, ur ”The Americans”.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill
San Francisco, 1956, ur ”The Americans”.

San Francisco, 1956, ur ”The Americans”.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill
New York City, 7 Bleecker Street, September, 1993.

New York City, 7 Bleecker Street, September, 1993.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill
Annons

Det märkliga är inte att fotografen Robert Frank har dött, vilket han gjorde i veckan, två månader före sin 95-årsdag, utan att hans liv kom att omspänna en så orimligt stor del av fotohistorien – 52 procent närmare bestämt. Franks mentor var Edward Steichen, född 1879, Frank kontaktade honom via brev 1948. Steichen hade i sin tur samarbetat med Alfred Stieglitz, född 1864, piktorialisten som blev modernist; som om det blott ett par kliv bakåt från Robert Frank är sommaren 1839 och en viss monsieur Daguerre presenterar en viss uppfinning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons