Annons

Jenny Maria Nilsson:Ingen har fångat den amerikanska själen som Robert Frank

Robert Frank (1924–2019)
Robert Frank (1924–2019) Foto: Nancy Kaszerman/Alamy

Gatuköksbiträden, politiker, småbarn och hissflickor – människorna i mästerverket ”The Americans” är på samma gång individer och representanter för en kultur präglad av framgångsdrömmar och tragedier. I veckan avled den egenartade fotografen Robert Frank.

Publicerad

Det märkliga är inte att fotografen Robert Frank har dött, vilket han gjorde i veckan, två månader före sin 95-årsdag, utan att hans liv kom att omspänna en så orimligt stor del av fotohistorien – 52 procent närmare bestämt. Franks mentor var Edward Steichen, född 1879, Frank kontaktade honom via brev 1948. Steichen hade i sin tur samarbetat med Alfred Stieglitz, född 1864, piktorialisten som blev modernist; som om det blott ett par kliv bakåt från Robert Frank är sommaren 1839 och en viss monsieur Daguerre presenterar en viss uppfinning.

Denna linje i västerländsk fotohistoria är som ett präster­skap i avseendet att mentorer får lärlingar som blir nya mentorer som får nya lärlingar. Tur att Robert Frank kom att ingå här, en fotointresserad allmänhet skulle aldrig ha slutit honom till sitt hjärta. ”Meningslös oskärpa, stort korn, luddiga exponeringar, druckna horisonter och en allmän sjaskighet”, skrev Popular Photography om hans bilder. Fotoetablissemanget gillade inte heller honom (inte förrän de älskade honom) Franks arbete ratades av Life Magazine och den nybildade fotogruppen Magnum avslog hans ansökan om medlemskap.

”Parade – Hoboken, New Jersey, 1955”, ur ”The Americans”.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill Bild 1 av 4

”Trolley – New Orleans, 1955”, ur ”The Americans”.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill Bild 2 av 4

San Francisco, 1956, ur ”The Americans”.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill Bild 3 av 4

New York City, 7 Bleecker Street, September, 1993.

Foto: © Robert Frank, Pace/MacGill Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons