Annons

Ingen enskild studie har rätta svaret

Grunden för mat som är särskilt fördelaktig för lång livslängd och hälsosamt åldrande är frukt, grönsaker, baljväxter, fisk, ljust kött och olivolja. Med ett nordiskt perspektiv: fullkornsråg och havre, fet fisk, kyckling, kål, ärtor, bär, äpplen, päron och rapsolja, skriver artikelförfattarna.
Grunden för mat som är särskilt fördelaktig för lång livslängd och hälsosamt åldrande är frukt, grönsaker, baljväxter, fisk, ljust kött och olivolja. Med ett nordiskt perspektiv: fullkornsråg och havre, fet fisk, kyckling, kål, ärtor, bär, äpplen, päron och rapsolja, skriver artikelförfattarna. Foto: JUREK HOLZER
Under strecket
Publicerad

**Med anledning av **Ann Fernholms replik på Brännpunkt 3/6 vill vi än en gång framhålla att evidensen är mycket stark för att vissa kombinationer av näringsämnen, så kallade kostmönster, har särskilt positiva hälsoeffekter. De hållbara kostmönster som kan kopplas till långsiktig hälsa utgår från omättat fett som den huvudsakliga fettkällan, komplexa kolhydrater, rikligt med fullkorn och fibrer, fisk och ljust kött.

Sådan kunskap genereras genom systematiska genomgångar av litteraturen, utförda av organisationer som World Cancer Research Fund, American Institute for Cancer Research och nu senast den femte utgåvan av de Nordiska näringsrekommendationerna. Dessa allomfattande regelbundna litteraturgenomgångar utförs enligt fastställda kriterier. De givna rekommendationerna är inte konsensusutlåtanden eller slutsatser dragna från enstaka studier eller metaanalyser.

Annons
Annons
Annons