X
Annons
X
Kommentar

Tomas Augustsson: Höghastighetsbanor långt borta – men storstäder kan få lyft

Omfattande lobbykampanjer verkar inte ha räckt när den hårda verkligheten ser ut att sätta stopp för höghastighetsbanorna i Sverige. Däremot kan det nu bli ett lyft för kollektivtrafiken i storstäderna med en ny tunnelbanelinje i Stockholm med mera.

Läs mer om Höghastighetstågen
Tyskland har satsat 100 miljarder kronor på det omdiskuterade projektet med en höghastighetsbana mellan Berlin och München. Tågen ska gå i 300 kilometer i timmen men lanseringen för några dagar sedan blev en flopp när tåget blev flera timmar försenat. När allt fungerar ska restiden gå ned från tidigare sex till under fyra timmar. (Bilden är från tidigare test med tåget.)
Tyskland har satsat 100 miljarder kronor på det omdiskuterade projektet med en höghastighetsbana mellan Berlin och München. Tågen ska gå i 300 kilometer i timmen men lanseringen för några dagar sedan blev en flopp när tåget blev flera timmar försenat. När allt fungerar ska restiden gå ned från tidigare sex till under fyra timmar. (Bilden är från tidigare test med tåget.) Foto: Deutsche Bahn

Efter tre och ett halvt års arbete har regeringens förhandlare i Sverigeförhandlingen avslutat sitt arbete och lämnat över en mycket omfattande utredning. Därmed har regeringen också fått ytterligare ett förslag att fundera på som handlar om hur man kan bygga höghastighetståg i Sverige.

Tyskland har satsat 100 miljarder kronor på det omdiskuterade projektet med en höghastighetsbana mellan Berlin och München. Tågen ska gå i 300 kilometer i timmen men lanseringen för några dagar sedan blev en flopp när tåget blev flera timmar försenat. När allt fungerar ska restiden gå ned från tidigare sex till under fyra timmar. (Bilden är från tidigare test med tåget.)

Foto: Deutsche Bahn Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X