Informera också om ekomatens baksida

Om Coop verkligen vore ute efter att underlätta konsumenternas val skulle ni inte bara ta fasta på ekojordbrukets förmenta fördelar i form av mindre användning av kemiska bekämpningsmedel, utan även upplysa konsumenterna om dess nackdelar, skriver professor emeritus Torbjörn Fagerström i en slutreplik.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är bra att Louise König och Björn Larsson klart deklarerar att ”Syftet med filmen, hur infantilt det än låter i Fagerströms öron, är att väcka intresse för ekologisk mat och att engagera både kunder och andra i en diskussion om hur andelen ekolivsmedel kan fortsätta att öka på åkrarna, i butikshyllorna och på matborden” (15/5).  Coop driver alltså en jordbrukspolitisk agenda – att öka det så kallade ekologiska jordbruket – och slår därvid följe med till exempel Naturskyddsföreningen och Miljöpartiet. Vi får väl förutsätta att ni räknar med att denna agenda ska vara kommersiellt lönsam.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons