MP: Inför trängselavgifter på flygplatserna

Flygskatten är bara första steget. För att minska flygets klimatpåverkan ytterligare behövs nu fossilfritt bränsle, marknadsbaserade trängselavgifter och höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Det skriver MP-politikerna Karin Svensson Smith och Lorentz Tovatt.

Under strecket
Publicerad
Karin Svensson Smith och Lorentz Tovatt skriver att det krävs kraftfull politik för att minska flygets klimatpåverkan.

Karin Svensson Smith och Lorentz Tovatt skriver att det krävs kraftfull politik för att minska flygets klimatpåverkan.

Foto: Pressbilder, Stina Stjernkvist/TT
Annons

Luftfarten är idag kraftigt subventionerad. För Sveriges del är flygresornas klimatpåverkan lika mycket som all biltrafik i Sverige. Ofta ser man lägre siffror i statistiken, det beror på att man bara räknat på koldioxid och inte på klimatpåverkan från vattenånga och kväveoxider, som ger indirekta klimateffekter på hög höjd. Vidare beror det på att flyglobbyn själva bara brukar lyfta utsläppen från nationella flygningar och råka ”glömma” att vi förstås har ansvar för alla svenska flygningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons