Annons

Influencer leker hemmafru – nya lönande affärsidén

”De måste berätta sådant som de egentligen tycker är för privat”, säger influencerforskare.
”De måste berätta sådant som de egentligen tycker är för privat”, säger influencerforskare. Foto: TT

Ju intimare desto lönsammare. Framgångsrika kvinnliga influencers har hittat en smart affärsidé: de spelar flärdfulla, och ångestridna, hemmafruar. Det visar ny forskning från Handelshögskolan i Göteborg.

Under strecket
Publicerad

Magdalena Petersson McIntyre forskar om kvinnliga influencers.

Foto: Cecilia SjöbergBild 1 av 1

En smakfullt upplagd frittata. En veranda i solljus, lekande barn, push-ups på stranden. Eller ovälkomna gropar i låren? Att som kvinnlig influencer visa upp sig själv och sin livsstil har blivit en framgångssaga i sociala medier och ett fenomen i vår tid. Att låta kameran hänga med hela vägen in i hemmet, in i de allra mest privata skrymslena, lockar intresse och följare – och sponsorer som vill sälja sina varor och tjänster genom att synas där publiken finns.

Så kallad influencer marketing, marknadsföring som drar nytta av en influencers inflytande över sina följare, är en bransch som växer. Och det som började med modebloggare och ”outfit-of-the-day” handlar i dag om att visa upp hela den privata sfären – hälsa, heminredning, matlagning, havererade äktenskap, ångest och bristningar på magen.

Annons
Annons
Annons