X
Annons
X
Recension

Bolshoi Babylon Intriger och korruption vid Bolsjojteatern

Premium

Jan Söderqvist ser en ändlöst fascinerande dokumentär om rädslan, avunden och den desperation som döljer sig bakom den praktfulla Bolsjojteaterns fasad.

undefined
Foto: Edge Entertainment

Ryssland kan inte ståta med särskilt många internationellt gångbara varumärken, framhåller en anonym röst i inledningen av Nick Reads spektakulära dokumentär. Vi har Kalasjnikov, förstås. Men denna automatkarbin från slutet av 1940-talet är sedan länge omsprungen av modernare skjutvapen. Och så har vi Bolsjojteaterns balettkompani, som lyckas behålla åtminstone mycket av sin strålglans in i dessa yttersta av dagar då Ryssland annekterar delar av ett grannlands territorium och ser sin ekonomi falla sönder svindlande snabbt, samtidigt som de små fikonlöv som bristfälligt dolde den politiska brutaliseringen blåser bort i stormen.

Men avståndet mellan teatern och Kreml är bara 500 meter, och kopplingarna däremellan är starka och välutvecklade. När prinsessan Odette i "Svansjön" virvlar över scenen inför en hänförd publik, är det alltid någon eller några i makteliten som drar och rycker i osynliga trådar. Det handlar om prestige såväl som om pengar. Bakom den praktfulla teaterfasaden döljer sig ett inferno av intriger, korruption och konflikter, som det ska visa sig. Det är, med andra ord, som i vilket stort eller medelstort bolag som helst. Prestationen är inte oviktig, men den är sekundär. Medelmåttighet är inget hinder. Internpolitik går före allt.

Foto: Edge Entertainment Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X