I dag tas infekterad mjölkstrid upp i domstol

Misskreditering av mjölk eller inte, det är frågan. Målet i Marknadsdomstolen mellan Svensk Mjölk och Oatly närmar sig sitt slut. I dag börjar huvudförhandlingen. Och i en annonskampanj trappar Oatly upp striden.

Under strecket
TT
Publicerad
Svensk mjölkkoanläggning.

Svensk mjölkkoanläggning.

Foto: Lars Pehrson
Annons

Havredryckstillverkaren Oatly använder sig av formuleringarna "No milk. No soy. No badness" och "It's like milk, but made for humans" i sin marknadsföring. Därför har branschorganisationen Svensk Mjölk stämt Oatly vid Marknadsdomstolen.

– De påståenden som Oatly gör om mjölk anser vi är misskrediterande. Man vilseleder folk, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk, som sköter den operativa verksamheten åt Svensk Mjölk, till TT.

Annons
Annons
Annons