Annons

HellboyInfantil – nya Hellboy en orgie i specialeffekter

 Sasha Lane och David Harbour i ”Hellboy”.
Sasha Lane och David Harbour i ”Hellboy”. Foto: Mark Rogers/Noble Entertainmenet

Blodet forsar och människor slits itu när ”Hellboy” återvänder till bioduken. Rollgalleriet är stort, återblickarna många och miljöombytena hastiga. Resultatet är en alltför ofokuserad serietidningsfilm.

Under strecket
Publicerad

Mike Mignolas lanserade Hellboy under Dark Horse Comics flagg i början av 90-talet. Med högar av lösnummer, seriealbum, spin-offs, två spelfilmer i Guillermo del Toros regi och ett par animerade verk har vägen snitslats från helvetet till serietidningshimlen. I stället för en tredje del i den trilogi som del Toro hoppades göra har man nu valt att trycka på omstartsknappen med britten Neil Marshall, en regissör som gjort sig ett namn i genrekretsar med varulvsskräckisen ”Dog soldiers”, underjordsrysaren ”Instängd” och det pampiga ”Game of thrones”-avsnittet ”Blackwater”.

Skräck, fantasy och apokalyps hör alltså till mannens specialiteter. Sämre ställt är det med humorn, en nödvändig vara för att hantera en jättedjävul med polisonger stora som skjutvapen och vars demoniska styrka lika ofta används till monsterslakt som att svepa tequila och avfyra brännande repliker.

Annons
Annons
Annons