Annons

Industrin bävar för nytt tåg-kaos

förtroendet sviktar De båda föregående vintrarnas järnvägskaos har inte bara skadat järnvägens anseende som transportmedel. Problemen orsakade stora kostnader för näringslivet och har påverkat de svenska exportföretagens affärer. Nu har också Sveriges enda kombitågoperatör, norska Cargonet, fått nog och lämnar Sverige.

Under strecket
Publicerad

Upplands Väsby 2010. Banverket röjer snö från spåren. Hösten 2011 blev en av de fem de varmaste i Svealand och delar av Norrland, men industrin vågar knappast slappna av. Många bolag som är beroende av tågtransporter räknar med kaos igen.

Foto: TOMAS ONEBORGBild 1 av 1

Upplands Väsby 2010. Banverket röjer snö från spåren. Hösten 2011 blev en av de fem de varmaste i Svealand och delar av Norrland, men industrin vågar knappast slappna av. Många bolag som är beroende av tågtransporter räknar med kaos igen.

Foto: TOMAS ONEBORGBild 1 av 1
Upplands Väsby 2010. Banverket röjer snö från spåren. Hösten 2011 blev en av de fem de varmaste i Svealand och delar av Norrland, men industrin vågar knappast slappna av. Många bolag som är beroende av tågtransporter räknar med kaos igen.
Upplands Väsby 2010. Banverket röjer snö från spåren. Hösten 2011 blev en av de fem de varmaste i Svealand och delar av Norrland, men industrin vågar knappast slappna av. Många bolag som är beroende av tågtransporter räknar med kaos igen. Foto: TOMAS ONEBORG

–Vi har inte gjort någon exakt uppföljning av hur stora kostnader vi drabbades av på grund av att järnvägstransporterna inte fungerade, men de var betydande, säger Stig Wiklund, vice vd vid Stora Enso Logistics och ordförande i Näringslivets Transportråd.

Annons
Annons
Annons