Annons

IlyaIndividens kamp mot makten skapar mardrömsspel

Den nyskrivna musikalen ”Ilya” handlar om en kvinna som försöker minnas sitt liv och som letar efter sitt barn.
Den nyskrivna musikalen ”Ilya” handlar om en kvinna som försöker minnas sitt liv och som letar efter sitt barn. Foto: Bengt Wanselius

Lars Rudolfssons och Frida Hyvönens samarbete på Kulturhuset Stadsteatern blir en bitvis stark musikteaterupplevelse, men SvD:s recensent saknar tredimensionella karaktärer.

Under strecket
Publicerad

En kvinna vaknar upp på golvet på en polisstation. Ingen vet vem hon är – inte ens hon själv. Namnet Ilya får hon av polisen.

Foto: Bengt WanseliusBild 1 av 1

När Lars Rudolfsson är klok nog att bjuda upp till dans med sin nyskrivna utvecklingsmusikal ”Ilya” är det inte första gången Frida Hyvönen jobbar för teatern. Förra året komponerade hon musik till Riksteaterns barnföreställning ”Lilla stora livet”. Så skriver hon också texter med såväl en naturligt inneboende dramaturgi som komplexa karaktärer. Som vore varje låt en egen, starkt lysande novell. Inte minst i ”Balkongmannen”, vilken återfinns på hennes första album på svenska, ”Kvinnor och barn” som kom ut 2016.

En kvinna och ett barn handlar också ”Ilya” om. Men den här gången är det Lars Rudolfsson som har skrivit texterna. Frånvarande är också Frida Hyvönens säregna röst. Kvar på scenen finns trion Lisa Grotherus, Ida Lindberg och Linnea Olsson som alldeles excellent framför hennes specialkomponerade musik.

Annons
Annons
Annons