Annons
X
Annons
X

Importera bil med vinst och förnuft

Med större utbud och en billig euro kan bilimport från kontinenten vara en god och dessutom kul affär. Köpet kräver dock lite administration, och ett visst mått noggrannhet, för att inte gå på minor.

Två generationer BMW 320. BMW är populära att privatimportera, men det gäller att se upp för fallgroparna.
Två generationer BMW 320. BMW är populära att privatimportera, men det gäller att se upp för fallgroparna. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Under 2011 privatimporterades runt 34 000 bilar till Sverige. Nära 40 procent kördes upp från Tyskland, som förblev det i särklass största importlandet. Denna gång dök dock även Italien upp i topp, och stod för drygt 5 procent av bilarna. Även om den här typen av privatimport faktiskt har minskat genom åren, så tycks dock motiven leva kvar.

– Det är alltid billigare. Utbudet är större, bilarna är bättre utrustade, i bättre skick, och nypriset är lägre på grund av momsen. Sedan tillkommer den lägre eurokursen, säger Fredrik Wennerholm på Importbil.se, som sedan fem år tillbaka hjälper privatpersoner och företag att importera bilar och andra bruksfordon från Tyskland.

En euro kostar i dag en bra bit under 9 kronor, mot att under flera år ha kostat mellan nio och tio kronor. Bara där ligger, allt annat lika, en besparing på nästan tio procent.

Annons
X

Nu är processen dessutom ganska okomplicerad. Är bilen ”europatypgodkänd” och importeras från ett EU-land kan den i praktiken köras över gränsen och vara fullständigt registrerad inom cirka två veckor. Det som krävs är lite korrespondens med Transportstyrelsen, som vill se en undertecknad ansökan, bilens registreringsbevis i originalformat, samt en köpehandling som visar att affären varit bindande för både köpare och säljare.

Därefter sker en registreringsbesiktning innan nya registreringsskyltar kommer med posten. Med lite ”flyt”, menar Stefan Henningsson, Transportstyrelsen, så är hela processen klar inom tre veckor. Ansökan kostar 700 kronor, men budgeten bör även rymma utgifter för själva besiktningen, samt för en tillfällig trafikförsäkring.

– Det är inte svårt, men det är några steg att tänka på, och man måste veta vad man köper, säger Stefan Henningssson, utredare på Transportstyrelsen i Örebro.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Många har vänt sig till oss som köpt bilen i Polen eller Estland för flera hundra tusen kronor, och som senare visat sig vara skrotad i USA.
    Milos Kosijer, Motormännen

    Kanske är det just det senare som utgör bilköparens största hot. Milos Kosijer, på Motormännen, avråder varje bilspekulant att ha för bråttom i bilimporten. Vissa, menar han, åker ned i hopp om att göra avslut samma dag, vilket kan bädda för kostsamma misstag.

    – Man ska kolla priserna, kolla på olika bilar, och har man bestämt sig för ett märke så ska man kolla på samma märke på olika ställen. Sen ska du helst låta testa bilen direkt på plats, så att du inte råkar ut för att köpa en bil som varit krockat, eller till och med mycket krockad, säger Milos Kosijer.

    Att testa bilen innebär här inte att provköra den, utan att låta en oberoende firma gå igenom bilen och göra ett professionellt utlåtande om dess skick.

    I övrigt handlar bilaffären mycket om sunt förnuft. Milos Kosijer, vill påminna om att bilmodellerna som säljs på kontinenten inte nödvändigtvis har samma utrustning som i Sverige. Förutom att tillsynes självklara tillbehör kan saknas, som exempelvis eluppvärmda framsäten, så kan det få konsekvenser vid behov av modellunika reservdelar. Andra typiska tillbehör som kan saknas är strålkastarspolare eller ett rejält värmesystem.

    – Nere i Europa har man ibland mindre värmesystem än vad vi har i Sverige, och risken är att du kommer hem till den svenska vintern och har för dålig värme, säger Milos Kosijer.

    Nästan vart femte privatimporterad bil kom i fjol från USA. Import från länder utanför EU kräver också ett extra moment i tullen, och måste i vissa fall byggas om för att leva upp till europeisk standard. Men inte heller inom EU är bilaffären fri från faror. Enligt Milos Kisijer förekommer problem i delar av Baltikum och Polen, där amerikanska skrotbilar, efter att ha reparerats, förses med nya chassinummer och säljs som typgodkända fordon.

    – Många har vänt sig till oss som köpt bilen i Polen eller Estland eller Lettland för flera hundra tusen kronor, och som sedan visat sig ha varit skrotad i USA. Det kan kosta väldigt mycket, säger Milos Kosijer.

    Annons
    Annons
    Annons
    X

    Två generationer BMW 320. BMW är populära att privatimportera, men det gäller att se upp för fallgroparna.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X