Importera bil med vinst och förnuft

Med större utbud och en billig euro kan bilimport från kontinenten vara en god och dessutom kul affär. Köpet kräver dock lite administration, och ett visst mått noggrannhet, för att inte gå på minor.

Under strecket
Publicerad
Två generationer BMW 320. BMW är populära att privatimportera, men det gäller att se upp för fallgroparna.

Två generationer BMW 320. BMW är populära att privatimportera, men det gäller att se upp för fallgroparna.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Under 2011 privatimporterades runt 34 000 bilar till Sverige. Nära 40 procent kördes upp från Tyskland, som förblev det i särklass största importlandet. Denna gång dök dock även Italien upp i topp, och stod för drygt 5 procent av bilarna. Även om den här typen av privatimport faktiskt har minskat genom åren, så tycks dock motiven leva kvar.

– Det är alltid billigare. Utbudet är större, bilarna är bättre utrustade, i bättre skick, och nypriset är lägre på grund av momsen. Sedan tillkommer den lägre eurokursen, säger Fredrik Wennerholm på Importbil.se, som sedan fem år tillbaka hjälper privatpersoner och företag att importera bilar och andra bruksfordon från Tyskland.

Annons
Annons
Annons