Annons

Jesper Sandström:I morgon kan det vara din tur att bli tystad

Bojkott kräver hårdare tag mot hatet på Facebook.
Bojkott kräver hårdare tag mot hatet på Facebook. Foto: Jesper Sandström

Världen är inte så enkel att vi objektivt kan definiera vad som är hatiskt eller ondskefullt, och sedan städa bort det. Det som för den ene är satir, eller syrlig, men fullt tillåten kritik, kan den andre vilja censurera och förbjuda.

Under strecket
Publicerad

Då och då reses krav på att de stora företag som hanterar många av våra informations- och kommunikationstjänster online – som Twitter, Facebook och Google – måste “göra mer för att stoppa hat och hot”. I spåren av de senaste veckornas protester i USA har frågan blossat upp igen, och den här gången verkar det ge resultat.

Kampanjen #stophateforprofit, startad av antidiskriminerings-organisationen Anti-Defamation League, uppmanar företag att sluta annonsera hos Facebook, tills de går med på att i högre grad blockera och ta bort hatiskt innehåll. Flera multinationella jättar har anslutit sig, däribland Coca-Cola, Starbucks, Adidas, Ford och Volkswagen. Effekten för Facebook blev kännbar direkt, eftersom en förkrossande majoritet av deras intäkter kommer från annonser. Aktien föll med drygt åtta procent häromdagen.

Annons
Annons
Annons