Annons

Ikeas nya strategi – smart teknik från Sonos

Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem, tillsammans med Sonos vd, Patrick Spence.
Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem, tillsammans med Sonos vd, Patrick Spence. Foto: Simon Rehnström

För första gången någonsin sätter Ikea ett annat företags varumärke på sina produkter. Först ut blir en smart högtalare från Sonos, men det kan bli mer när Ikea vill sälja teknik för det smarta hemmet.

Uppdaterad
Publicerad

Det blev ett praktfiasko när det svenska möbelföretaget försökte lansera en tv med det Ikea-klingande namnet Uppleva år 2012. Ikeas chef för smarta hem, Björn Block, säger att företaget lärt sig en del från misslyckandet när man nu ska lansera en smart högtalare.

– Vi insåg att vi måste gå tillsammans med någon annan. Vi behövde hjälp för att skapa trovärdighet på det området, säger han.

Ikea kontaktade amerikanska Sonos, som är en av världens största tillverkare av smarta högtalare. Företagets vd Patrick Spence sticker inte under stol med att de första mötena blev något av en kulturkrock.

Annons

– Helt ärligt blev vi överraskade när de hörde av sig till oss. Vi hade trott att Ikea mest handlade om att snabbt få ut billiga produkter och att de inte brydde sig speciellt mycket om kvalitet. Men det visade sig att de bryr sig om kvalitet precis lika mycket som vi gör.

Björn Block medger att Ikea har en del att arbeta med när det gäller hur företaget uppfattas.

– Det stämmer nog att man ibland ser på Ikea som att vi säljer billiga möbler, men vi talar hellre om att vi säljer lösningar för hemmet som alla har råd med. Det finns en nyansskillnad där.

Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem.
Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem. Foto: Simon Rehnström

Om Sonos var tveksamma till en början gällde det också Ikea internt. Varumärket är något som vårdas ömt av det småländska företaget. Tanken att Ikeas logga ska stå sida vid sida med ett annat företags uppskattades inte av alla.

– De har varit en lång process också internt inom Ikea, för vi har aldrig gjort det här tidigare. Vi har stor respekt för vårt varumärke och vi har varit ganska konservativa med hur vi använder det, berättar Björn Block.

När Ikea och Sonos väl funnit varandra fanns ytterligare en utmaning. Ikea är ett lågprisföretag medan Sonos har en premiumprodukt som kostar från 2 200 till nästan 8 000 kronor. Det kan jämföras med 300 kronor för Googles enklaste högtalare.

Sonos vd, Patrick Spence.
Sonos vd, Patrick Spence. Foto: Simon Rehnström

När de båda företagen började diskutera pris för produkterna kom man fram till att den ”magiska nivån” var 99 dollar eller 999 kronor.

Uppgiften blev inte enklare av att Ikea ville bygga ihop Sonos produkter med en lampa eller en bokhylla, och ändå mer än halvera priset.

– Vi var inte ens säkra att det skulle vara möjligt att tillverka en högtalare så billigt. Här såg vi verkligen kraften i Ikea, de kunde visa oss hur man gör, säger Patrick Spence.

Hur då?

– Ett enkelt exempel är förpackningen. Sonos har exklusiva vita förpackningar som ska ge en unboxing-upplevelse. Vi har bruna paket, säger Björn Block.

Själva högtalaren kommer att kunna matas med musiktjänster från bland andra Spotify och med röststyrning från Google och Amazon.

Det faktum att Ikea nu säljer en produkt som kan avlyssna kunderna skapar en del utmaningar vad gäller integritet. Men Björn Block är inte oroad.

– Högtalaren säljs inte med röststyrnig, utan du kan välja att installera Google eller Amazons mjukvara och då delar du data med dem.

Men det är ni ni som säljer en produkt till era kunder som teoretiskt kan användas för att avlyssna dem. Ser du inte det som ett problem för Ikea?

– Vi säljer bara en produkt som kan anslutas till ett annat ekosystem. Om du väljer att göra det är det upp till dig som användare.

Samarbetet med Sonos är det första i denna nya strategi från IKEA, men troligen inte det sista.

– Vi kan arbeta med produkter för sovrummet, vardagsrummet eller köket. Vi utesluter inte något område av det smarta hemmet, säger Björn Block.

Annons
Annons

Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 2

Sonos vd, Patrick Spence.

Foto: Simon Rehnström Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons