Annons

Ikeas nya strategi – smart teknik från Sonos

Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem, tillsammans med Sonos vd, Patrick Spence.
Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem, tillsammans med Sonos vd, Patrick Spence. Foto: Simon Rehnström

För första gången någonsin sätter Ikea ett annat företags varumärke på sina produkter. Först ut blir en smart högtalare från Sonos, men det kan bli mer när Ikea vill sälja teknik för det smarta hemmet.

Uppdaterad
Publicerad

Det blev ett praktfiasko när det svenska möbelföretaget försökte lansera en tv med det Ikea-klingande namnet Uppleva år 2012. Ikeas chef för smarta hem, Björn Block, säger att företaget lärt sig en del från misslyckandet när man nu ska lansera en smart högtalare.

– Vi insåg att vi måste gå tillsammans med någon annan. Vi behövde hjälp för att skapa trovärdighet på det området, säger han.

Björn Block, företagsledare för IKEAs avdelning för smarta hem.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 2

Sonos vd, Patrick Spence.

Foto: Simon Rehnström Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons