Ikeachefen: Så ska våra varuhus förändras

Möbelföretaget Ikea siktar på innovation och digitalisering för sin framtid. Men de viktigaste innovationerna kommer att vara osynliga för konsumenterna.

Under strecket
Publicerad
Inter Ikeas vd Torbjörn Lööf berättar om hur upplevelsen kommer att förändras i varuhuset.

Inter Ikeas vd Torbjörn Lööf berättar om hur upplevelsen kommer att förändras i varuhuset.

Foto: Johan Nilsson/TT, Tomas Oneborg
Att ta fram en AR-app som kan visa virtuella möbler i vardagsrummet är det enkla, enligt Torbjörn Lööf.

Att ta fram en AR-app som kan visa virtuella möbler i vardagsrummet är det enkla, enligt Torbjörn Lööf.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

Möbelgiganten Ikea är mitt uppe i en transformation som sägs vara den största i företagets historia. När vd:n för ägarbolaget Inter Ikea, Torbjörn Lööf, ska visualisera förändringen under sitt tal på konferensen Innoday Stockholm, blir det med en app. I den kan kunden kan ta en bild på vardagsrummet eller köket och sedan virtuellt placera Ikeamöbler i rummet.

Men Torbjörn Lööf är tydlig med att han inte tror att de fysiska butikerna är på väg att ersättas av att kunderna sitter hemma i soffan med 3D-glasögon och shoppar virtuellt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons