Annons

Tuffa utmaningen för Ikea: ”Svårt”

Torbjörn Lööf, koncernchef för Inter Ikea Group.
Torbjörn Lööf, koncernchef för Inter Ikea Group. Foto: Tomas Oneborg

Ikea säljer för miljardsummor varje år, försäljningen ökar och expansionen når nya länder. Samtidigt har företaget ambition om att bli helt klimatpositiva till 2030. Hur går det ihop?

Publicerad

Överfulla parkeringar, köttbulletallrikar och shoppingvagnar lastade med platta paket. Under verksamhetsåret 2019 sålde Ikea globalt för över 40 miljarder euro, och öppnade 12 nya varuhus världen över. Samtidigt har företaget ambitiösa hållbarhetsmål om att minska sin klimatpåverkan.

Torbjörn Lööf, koncernchef på Inter Ikea Group, kallar försäljningen på 40 miljarder euro ”en viktig milstolpe”.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea Sverige, tillsammans med Lena Herder, chef för Ikea Sverige.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

”Vi kan inte sluta sälja och ta fram nya produkter”, säger Jonas Carlehed.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons