”Ikea, H&M och WWF vilseleder om bomull”

Foto: Hasse Holmberg/TT

Mode- och textilföretag ägnar sig åt avancerad greenwashing som leder till att konsumenter tror att det är fritt fram att shoppa loss. Och de får hjälp av WWF, skriver Cecilia Solér, docent i marknadsföring.

Under strecket
Publicerad
Annons

”Ikea och H&M Group i topp när det gäller hållbar bomull” skriver svenska WWF (Världsnaturfonden) stolt i ett pressmeddelande från 13 februari. Vad WWF Sverige hänvisar till är en rapport – Sustainable Cotton Ranking 2020 – som har undersökt hur stor andel ”hållbar” bomull mode- och textilföretag köper in. Denna lista är ett exempel på hur branschen ägnar sig åt avancerad greenwashing (att framställa sig som mer miljövänlig än vad som är fallet) som leder till att konsumenter tror att till exempel Ikea och H&M erbjuder hållbara produkter och därmed är det fritt fram att shoppa loss, trots att det är precis tvärtom.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons