Annons

Ikea, H&M och Max i oväntat klimatbråk

Max-restaurang i Skellefteå.
Max-restaurang i Skellefteå. Foto: Pontus Lundahl/TT

En svensk hamburgerkedja mot två globala giganter. En oväntad klimatkamp har uppstått i Madrid, där tre svenska företag slåss om att få kalla sig ”klimatpositiva”. Det här är vad som står på spel för de svenska jättarna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Torbjörn Lööf, vd på Inter Ikea.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

H&M:s klimatstrateg Kim Hellström.

Foto: H&MBild 2 av 2

MADRID I tisdags klev Max hållbarhetschef Kaj Török upp på scenen i sal 4 i ”Action Hub” på klimatmötet i den jättelika konferensanläggningen Ifema i Madrid. Han var där, tillsammans med vice koncernchefen Christoffer Bergfors, för att motta ett minst sagt prestigefullt pris: FN:s Global Climate Action Award, för arbetet med bolagets ”klimatpositiva” meny.

– Om politikerna inte klarar av det här faller en större del på företag att göra arbetet. Och vi säger att vi är beredda att ta ansvar, säger Kaj Török till SvD.

Annons
Annons
Annons