Annons
X
Annons
X

Ifpi vinnare när skivbolagen förlorar inkomster

Det är inte svenska artister som är de stora vinnarna när skivbolagen tappar försäljning, utan rättighetssällskap som Ifpi och Stim. Det menar forskaren Daniel Johansson, som nu vill nyansera debatten efter en uppmärksammad rapport om musikindustrin som han skrev förra året.

Rättighetssällskap som Ifpi och Stim är de stora vinnarna när skivbolagen tappar i försäljning, menar forskaren Daniel Johansson.

Rättighetssällskap som Ifpi och Stim är de stora vinnarna när skivbolagen tappar i försäljning, menar forskaren Daniel Johansson. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

När rapporten om den svenska musikbranschen presenterades i mitten av december förra året fick den snabbt stor uppmärksamhet. Daniel Johansson och kollegan Markus Larsson visade att samtidigt som skivindustrin tjänar allt mindre pengar får artisterna en allt större del av den ekonomiska kakan.

I debatten tolkades detta som att piratkopiering och illegal fildelning på nätet gjort artisterna till vinnare i musikbranschen. Men nu ifrågasätter Daniel Johansson den tolkningen. ”Det är svårt att hitta en tolkning som är längre från sanningen”, skriver han i ett inlägg på den nystartade sajten Netopia.se.

På sajten – som stöds av bland annat Ifpi, förläggareföreningen och flera filmorganisationer och vars initiativtagare är Per Strömbäck med bakgrund i dataspelsbranschen – jämför Daniel Johansson mottagandet av rapporten med att få skållhett vatten på sig.

Annons
X

– Det blev väldigt mycket fokus på fildelningen som någon slags räddare, när faktum är att musikindustrin stått och stampat samtidigt som andra områden i samhället gått framåt, säger Daniel Johansson till SvD.se.

Förhoppningen med rapporten var att debatten om fildelning skulle blir mer nyanserad. Motståndare mot fildelning hävdade att svensk musiksektor tappat mer än hälften av sin omsättning – ett påstående som enligt Daniel Johansson bland annat spreds i riksdagen, i debatter och på konferenser.

Det visade sig vara helt fel – den korrekta siffran, justerat mot konsumentindex, är istället ett tapp med 15 procent. Men Daniel Johansson hoppas också att argumenten från fildelningsförespråkarna ska bli mer nyanserade.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Samtidigt måste man påpeka att förutsättningarna för musikskapande i Sverige troligtvis har påverkats negativt på grund av nedgången i intäkter för inspelad musik. Det finns inget i rapporten som på något sätt antyder att nedgången i skivbolagens intäkter på något sätt är bra för musiken eller artisterna. Det är helt klart inte några goda nyheter att svensk musikbransch som helhet står kvar på i princip samma nivå som nio år tidigare”, skriver han i inlägget på Netopia.

    Fakta är enligt rapporten från december följande:

    • Den svenska skivindustrins intäkter minskade från 1654,6 miljoner kronor år 2000 till 781,9 miljoner kronor 2008. Förra året såg man dock ett trendbrott, och intäkterna ökade med 80 procent. Förklaringen är bland annat Ipred-lagen, nya tjänster med strömmat material som Spotify och att det blivit lättare att köpa musik via mobiltelefonen.
    • Samtidigt ökade intäkterna från live-framträdanden. Exakta siffror är svåra att få fram, men på ett ungefär handlar det om en fördubbling.
    • Också rättighetssällskap som Stim, Sami och Ifpi är vinnare, då deras intäkter skjutit i höjden.

    Den sista punkten är särskilt intressant menar Daniel Johansson. I debatten drog många slutsatsen att upphovsrättsindustrin var den stora förloraren. Men då missar man en radikal förändring i musikbranschen säger han. Samtidigt som skivbolagen fått allt mindre makt har utvecklingen stärkt rättighetssällskap som just Ifpi, Stim och Sami.

    – Förskjutningen från exemplarförsäljning till ökade intäkter från användning av musik, alltså utlicensiering av musiken till radio, tv och online, har gjort dem till de stora vinnarna. De har inte bara fått mer makt, utan fyller framförallt en större roll när de gäller att skapa och samla in intäkter till artister, musiker och låtskrivare.

    Han poängterar också att rapporten på intet sätt visar att svenska artister blivit vinnare på de senaste årens utveckling. Räknat på hela artistkollektivet har intäkterna ökat med 34,6 procent sedan år 2000, men den siffran säger inget om vilka artister som är vinnare och vilka som är förlorare.

    – Vi har haft en situation där väldigt stora internationella artister kommit till Sverige. Och även om omsättningen i livebranschen ökat kraftigt betyder inte det att svensk musikbransch mår bra. Min bedömning är att pengarna istället slussas ut ur landet, säger Daniel Johansson.

    Annons
    Annons
    X

    Rättighetssällskap som Ifpi och Stim är de stora vinnarna när skivbolagen tappar i försäljning, menar forskaren Daniel Johansson.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X