Annons
Recension

”Idrottsminnen”Idrotten levererar en passning till konsten

Charlotte Gyllenhammar, ”Unstable II”, 1998/2008, c-print  silikonmonterad på glas.
Charlotte Gyllenhammar, ”Unstable II”, 1998/2008, c-print silikonmonterad på glas. Foto: Charlotte Gyllenhammar

Stockholm har lite i skymundan fått en ny konsthall. Konsthall 16 öppnar i Riksidrottsmuseet med ambitionen att visa konst som berör idrott. En inte helt självklar kombination, men Håkan Nilsson hoppas på intressanta utställningar på temat kropp och ideal.

Publicerad

Att Riksidrottsmuseet skulle öppna en konsthall var kanske inte det mest självklara valet. Det hade nog inte heller hänt om det inte vore för den konst- och idrottsälskande affärsmannen Tore A Jonasson. När han gick bort för några år sedan bildades en stiftelse i hans minne. Stiftelsen köper in konst och delar ut stipendier till idrottare och konstnärer (som 2018 tillföll Lars Blomqvist och Rita Lundqvist). Den verkade också för att öppna en konsthall orienterad efter Jonassons intressen. Resultatet är således Konsthall 16, en cirka 100 kvm stor utställningslokal inhyst i Riksmuseets lokaler.

Eftervärlden kan vara tacksam för Tore A Jonassons generositet. Samtidigt är det en grannlaga uppgift att förvalta gåvor av denna art, inte minst om de kommer med vissa krav. För Tore A Jonassons vidkommande har detta betytt att konsthallen har den uttalade ambitionen att visa konst som på ett eller annat vis berör idrott. Ett krav som jag antar Riksidrottsmuseet inte hade några problem att ställa sig bakom.

Ernst Billgren, ”Idrottsminnen”, 2018, olja på pannå.

Foto: Johann Bergenholtz Bild 1 av 3

Thomas Wågström, ”Utan titel (Väggen)”, 1996/1999, silvergelatinfotografi.

Foto: Thomas Wågström Bild 2 av 3

Maria Friberg, ”Anywhere and everywhere”, 2014, silikonmonterad färgprint, (detalj).

Foto: Maria Friberg Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons